woensdag 3 juni 2009
Perfecte Foto's - Mensen Fotograferen
Nuttige tips voor goede foto's met uw digitaal fototoestel
2. Mensen fotograferen
Soort zoekt soort
Neem eens een kijkje rondom jou. De meerderheid van alle foto's heeft "mensen" als onderwerp. Of het nu over commerciële reclamefotografie gaat, of foto's in een reisalbum, bijna alle foto's tonen lachende mensen. En de kans dat je iemand tegenkomen die nog nooit is gefotografeerd is zo goed als onbestaand, of je moet in Absurdistan wonen. Maar goed, zo vreemd is dat nu ook niet want wij zijn homo sapiens en die bestuderen nu eenmaal heel hun leven soortgenoten.
Observeren is trouwens de belangrijkste kwaliteit die een fotograaf moet hebben als hij mensen op het gevoelige plaatje wil leggen. Door observatie kan je bijvoorbeeld inspelen op het al dan niet voorspelbaar gedrag van mensen. Een goede fotograaf zal aanvoelen wat er gaat gebeuren: de kunst is om dan op het juiste moment een foto te nemen. De ene keer moet je er snel bij zijn omdat mensen wel spontaan zijn maar vaak niet erg graag poseren. En soms moet je geduld hebben, vooral op momenten waarbij je als fotograaf op de achtergrond moet blijven.
In dat laatste geval komt de stille digitale camera goed van pas. Gelukkig zijn heel wat moderne camera's redelijk geluidsloos. Blijf echter altijd observeren en haal de camera pas tevoorschijn wanneer het juiste moment daar is.
Vergeet geen toestemming te vragen...of toch?
Wil je portretten maken dan is het meestal aangewezen om vooraf toestemming te vragen. Je vermijdt zo moeilijkheden tijdens het fotograferen omdat nu eenmaal niet iedereen gediend is van het ongevraagd 'kiekjes' maken.
Toch moeten we hier een kleine kanttekening maken. Soms kan je een fantastische scène mislopen omdat je eerst de toestemming moest vragen. Persoonlijk vraag ik altijd toestemming als ik oogcontact heb met het onderwerp, maar anders doe ik het niet. Ik kan de foto nog altijd gemakkelijk deleten (iets wat vroeger niet ging met een analoge camera).
Een ongedwongen portret is eenvoudiger te maken dan een geënsceneerd. Dat lijkt misschien vreemd, maar klopt als een bus. Waar je in steeds rekening mee moet houden is hoe je de de belichting regelt. Een goede belichting laat de het karakter van de persoon het best naar voren komen. De sfeer tijdens de opnemen moet ontspannen zijn omdat mensen de neiging hebben te verstijven bij het maken van een foto.
Zoals reeds eerder benadrukt, is de achtergrond van groot belang. Zorg er dus voor dat er geen storende details in voor komen, zoals een lelijke lantarenpaal. Om dat te vermijden maak je best gebruik van een zo sereen mogelijke achtergrond. Dat kan je bereiken door één bepaalde kleur uit te kiezen (bijv. het blauw van de lucht of een witte muur) of door te spelen met de scherptediepte. Wanneer die zo klein mogelijk gehouden wordt dan blijft de achtergrond onscherp. Dit kan soms leiden tot een mooi "Boké" effect.
Voordelen digitale camera
Voor portretfotografie zijn digitale camera's zeer geschikt omdat een hoge resolutie niet altijd gewenst is. Immers, de fijnste details in een gezicht mogen vaak achterwege gelaten worden. Bovendien heb je altijd een directe controle in de display, zodat je het gelegenheidsmodel eerder op het gemak kunt stellen.
De belichting
Direct flitslicht geeft een hard karakter aan het portret. Maak daarom zo veel mogelijk gebruik van het aanwezige natuurlijk licht. Sterk zonlicht heeft hetzelfde effect als een flits: probeer het zoveel mogelijk uit de weg te gaan of diffuus te maken. Binnen kan je dat doen door de glasgordijnen te sluiten.
Heb je kunstlicht nodig dan moet dat eveneens diffuus zijn, om het gezicht wat op te lichten kan je een reflector gebruiken of een tweede zwakkere licht opstelling.
Bij een strak blauwe lucht controleer je vooraf met de witbalans (indien de camera daarmee is uitgerust) de kleur. Het gevaar bestaat dat anders vooral de schaduwpartijen een blauwe zweem krijgen.
Rode oogjes
Het fenomeen van de rode ogen bij geflitste foto's wordt veroorzaakt doordat het flitslicht weerspiegeld wordt door het netvlies. Veel camera's verkleinen dit risico door de flitser verscheidene keren achter elkaar af te laten gaan. De pupillen verkleinen hierdoor en de rode oogjes verdwijnen in de meeste gevallen.
De meeste camera's hebben een optie om deze rode ogen te vermijden. Als het niet werkt, kan u ze nog altijd heel eenvoudig verwijderen via Picasa of een programma zoals Photoshop, Elements of Paint Shop Pro
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten