woensdag 17 juni 2009
De Flitser - 2
Een paar weken geleden hadden we het hier over de verschillende soorten flitsers die er bestaan. Nu is het de beurt om een aantal creatieve manieren te "belichten" (sorry voor het woordgrapje...)
Beeld je even in dat de onderwerpen op je foto zich op verschillende afstanden van je camera bevinden. Het is dan heel moeilijk om ze allebei op de juiste wijze te belichten. Onderwerpen die zich dichterbij bevinden zullen helder verlicht worden en de onderwerpen achteraan zullen donkerder zijn. Je kan dit enigzins verhelpen door te werken met flitser met kantelbare flitskop. Je kunt het flitslicht dan via het plafond of dak laten weerkaatsen om je onderwerpen gelijkmatiger te laten belichten. Zorg ervoor dat je ergens een wit vlak hebt, zodat die het licht kunnen weerkaatsen. Een wit stuk piepschuim doet bijvoorbeeld wonderen.
Wanneer je werkt met een flitser, zal het flitslicht standaard synchroniseren met de volledige belichting van de film of sensor. Maar vergeet niet dat de hoeveelheid licht die een flitser produceert veelal is gebaseerd op een standaard instelling. Als je je flitser bijvoorbeeld in een grote ruimte gebruikt, dien je de intensiteit wellicht te compenseren. Dit merk je vooral als je ziet hoe sommige mensen een foto nemen van bijvoorbeeld de Eiffeltoren. Of ze deze met een flits of zonder flits nemen, zal vaak geen verschil uitmaken.
Bij sommige digitale camera’s is het mogelijk de flitser in en uit te schakelen. Denk eraan dat als je de flitser uitschakelt in een situatie met weinig omgevingslicht, je ervoor moet zorgen dat je of de camera goed vasthoudt of een statief gebruikt, want als gevolg van de langere sluitertijd is de camera gevoeliger voor trillingen.
Zoals hierboven reeds vermeld, is het belangrijk dat de onderwerpen die je belicht ongeveer een zelfde afstand tot de camera hebben. Doe je dit niet, dan riskeer je dat de onderwerpen die zich dichtbij bevinden helder verlicht worden en onderwerpen die zich verder weg bevinden donkerder zijn.
Rode ogen
‘Rode ogen’ verschijnen wanneer het licht van de flitser wordt gereflecteerd door het netvlies van de ogen. De meeste digitale camera’s maken gelukkig een einde aan rode ogen op een foto. Wanneer je de functie ‘rode-ogen reductie’ van je camera inschakelt, zal de camera eerst een voorflits geven (voordat de sensor wordt belicht) die zorgt dat de pupillen van de ogen zich samentrekken en er een kleinere kans van ‘rode ogen’ op de foto’s. Ook zijn er heel wat programma's zoals picasa en flickr die je helpen om de rode ogen te verwijderen
Volgende week schenken we uitgebreid aandacht aan kleurtemperatuur en witbalans.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten