zondag 28 juni 2009
Macrofotografie
Macro en display
Door middel van sterke close-ups (macrofotografie) kan je letterlijk op je onderwerp kruipen wat in beeld verrassende resultaten kan opleveren. Nadeel is dat de scherptediepte zeer gering is, maar dat kan je ombuigen in een voordeel door van de onscherpe partijen een wezenlijk onderdeel van de compositie te maken. Let er wel op dat een te groot onscherp vlak in de voorgrond storend werkt. Wil je dan toch aan een regel houden laat de onscherpe voorgrond zich tot de onscherpe achtergrond verhouden als 1:3.
Het voordeel van de digitale camera is zo langzamerhand bekend. Maar als er één richting in de fotografie is waarbij het gebruik van een display als controle-element van levensbelang is dan is het wel de objectfotografie. Je kan de compositie op het oog nog zo fraai hebben uitgedokterd: het moet op een tweedimensionaal vlak goed overkomen. En daar helpt de display je bij.
Belichting
Het licht dat je op het onderwerp laat schijnen bepaalt voor het grootste deel het welslagen van je compositie en dus ook van het eindresultaat: de foto.
Breng er wat leven in door te spelen met hoofdlicht, eventueel bijlicht, reflectoren (dat kan een groot vel wit papier zijn of een wit paneel in isolatiemateriaal of karton) en schaduwen.
De achtergrond
Gebruik een zo neutraal mogelijke achtergrond bij het stilleven. Dat kan een doek zijn (liefst transparant), of een stevig groot vel papier dat je licht kan buigen zodat er een curve ontstaat. Hierdoor krijgt de lichtval een mooi en geleidelijk verloop. Belicht de achtergrond van bovenuit.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten