dinsdag 16 juni 2009

Deviantart: HDRX

Op Deviantart heb ik een account met de wat vreemde naam HDRX, die ik gebruik om mijn HDR foto's te publiceren. Misschien vraagt u zich af wat HDR foto's zijn? High Dynamic Range is een techniek waarbij er een groter veld aan belichting wordt gecreƫerd dan je normaal met een gewone belichting zou bereiken. De beichting is de reeks van waarde tussen de lichte en de donkere gebieden.

Normaal neem ik 3 keer dezelfde foto (op een statief), telkens met een andere belichtingstop: -2/0/+2
Dan gebruik ik een speciaal programma (bijvoorbeeld Photomatix) of PSP X2 om mijn RAW plaatjes om te vormen tot jpg of tiff. De laatste stap is deze 3 foto's op elkaar te leggen en aan tonemapping te doen om een creatief resultaat te krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten