vrijdag 22 mei 2009

Licht versus Contrast



In de vorige weken hebben we de verschillende manieren bekeken, waarop je de hoeveelheid licht die je camera binnenvalt en op de sensor terecht komt kunt regelen.

Een eerste manier was via de sluitertijd, een tweede manier via het diafragma (de belichting). De volgende logische stap in de rij, is weten welke hoeveelheid licht correct is voor de opname die je wilt maken. Want je mag nog een schitterende compositie hebben, als de kleuren flets zijn en de lucht overbelicht? Dus gaan we deze maand nader in op de verschillende mogelijkheden voor het meten van licht en het contrast binnen een opname.

Eenvoudig gesteld zijn er in de fotografie twee manieren waarop het licht kan worden gemeten. Ofwel kan je het licht meten dat door een voorwerp wordt gereflecteerd, ofwel kijk je naar het licht dat op een voorwerp valt. Deze soorten licht worden gereflecteerd licht en invallend licht genoemd.

1. Invallend licht

Meten van invallend licht is eigenlijk het meten van de hoeveelheid licht die valt op het onderwerp dat je wilt fotograferen. Het spreekt vanzelf dat je daarom zo dicht mogelijk bij je onderwerp staat, terwijl de lichtmeter in de richting van de camera wijst. Een manier om invallend licht te meten is door een aparte lichtmeter te gebruiken met een lichtgevoelige witdiffuser.

2. Gereflecteerd licht

Bij het meten van licht dat wordt gereflecteerd, dient de lichtmeter in de richting van het onderwerp te wijzen. Deze meetmethode wordt over het algemeen uitgevoerd door een camera. Bij het meten van gereflecteerd licht wordt rekening gehouden met de hoeveelheid licht dat aanwezig is, maar ook met de ‘reflectiewaarde’ van het onderwerp. Omdat verschillende kleuren en oppervlakken verschillende reflectiewaarden kunnen hebben, gebruiken veel fotografen een ‘grijskaart’ om gereflecteerd licht te meten. Een grijskaart heeft een reflectiewaarde van 18% en dit wordt beschouwd als een uitstekende standaard waarde voor een correcte lichtmeting.

Hoe gebruik je zo'n grijskaart eigenlijk?
De grijskaart wordt zo dicht mogelijk voor het onderwerp gehouden en de camera of lichtmeter baseert de meting op de kaart.

Zorg ervoor dat je een neutrale reflectiewaarde hebt. Als je bijvoorbeeld een situatie hebt met een zwarte achtergrond voor je scène, dan zal de camera tot overbelichting lijden. Omgekeerd geldt dat de camera, onder exact dezelfde lichtomstandigheden, bij een lichte achtergrond voor onderbelichting zal zorgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten